ÅTER

är hemma igen, nu med en hjärna som fungerar något sånär som vanligt. kommer nog aldrig vara en sån "jetlag tar 1 dag per bakvänd timme"-människa. så 9 timmars skillnad borde gjort att jag var back to business nästa vecka nångång. sov som en gris både första natten och idag, igår var jag fortfarande lite kolasås i huvudet men nu känns allt fine. M däremot gick upp kl 05 imorse och gick en långpromenad. :)

skulle dock gärna behålla känslan av att hjärnan inte säger "dööööödeeeeeeen" när klockan ringer 06.15 för att gå till gymmet. det kommer vara över cirka imorgon.

det kommer bilder, men inte nu. kvällen har spenderats åt att börja styra upp hemmet efter hemkomst. däremot kommer här ett tips: stek vitlök, färsk chili och vitlök i olivolja. salta. blanda runt med färsk persilja. servera till vadsomhelst. dödens jävla död, vad gott! Mvh, matbloggen
från detta

till denna, som är rätt glad att man är tillbaka på sin vanliga plats
 









Allmänt | | Kommentera |

PHOENIX AZ

Ahmagaaaaaad, smälter bort i Phoenix. Det är den average american town där det finns ett klubbkvarter och där det inte är konstigt att bära vapen. 

Började resan med att festa med locals på karaokeklubb. Det finns nåt befriande med deras självsäkerhet. Alla skrålar lika högt oavsett förmåga. Alla applåderar lika mkt oavsett framförande.

Det är ökenvärme, torrt och ca 36 grader. Ändå ligger det en "Ski store" mitt över gatan. Clearly a cover up, sa vår taxichaufför när vi undrade över efterfrågan.

Igår och idag medan Mark är på kurs har jag funderat över hur det skiljer sig från Sverige på kvinnofronten. Spontana tankar:

* De ställer nu fram notan strategiskt mitt imellan mig och Mark, vill inte anta (eller visa att de antar) något om vem som betalar. Skillnad mot asien där man fick höjda ögonbryn som svar när jag sträcker mig efter pengarna.

* Likt Sverige är tv-panelerna 75/25. Dvs: 1 manlig programledare, 2 manliga bisittare, 1 kvinna. Ganska samma som Sverige även om diskussionen om #tackanej börjat.

* Reklam är vitt vitt vitt. Vita män som pratar bredband. Vita kvinnor som pratar... Hm ja, vad pratar de om egentligen? Intimprodukter, hundmat och smink. Dvs, allt som grundas i utseende - alternativt, behöver känslomässig grund. Exempel: Min hund är min bästa vän, jag blev förtvivlad över innehållet i hans mat! Därför får han nu mat med högt näringsinnehåll och utan konstigheter *kramar hund kärleksfullt*. Vitheten i svensk reklam är fortfarande påtaglig förutom om man är en rolig man som säljer telefonabonnemang till vita människor. Men fler börjar våga (känner sig tvingade?) luckra upp rollen när det kommer till reklam rörande barn, gällande utklädnad och leksaker.

* Gick och såg The Other Woman på bio då jag var oerhört nyfiken på hur det här skulle gå (den gick också en passande tid, ska inte hymla). En film där Nick Cassavetes lyckats göra en film om kvinnlig hämnd där ett sånt stort inslag är "rakar du dig inte?!?!" och synande kameraåkningar över kroppar i bikini. Zzzzzzzz. Nu ligger det inte i svenskt filmskaperi att ta till sådana grepp även i romcoms, men OM det tillhörde svensk filmestetik skulle jag ändå svårt att se att någon skulle porträttera kvinnor på det sättet utan att a) skämmas ögonen ur sig eller b) göra det för att utmana / ta diskussionen till ett diskbänksrealismperspektiv (inte ett ord).

Ja, det finns grejer att jobba på. MEN, vi ska inte glömma fantastiska och förundrande saker de är bra på.

1. Service i biosalongen, nån som kommer med popcorn eller drinkar åt en. Funkade neat när vi var 2 pers på visningen, men hur gör de när det är fullsatt?
2. Happy hour på i stort sett alla barer.
3. Service. I affärerna, restaurangerna och taxibilarna.
4. Hamburgare.

Ja. Det var det. Hejdå.



Allmänt | | Kommentera |
Upp