#CROP100

det kommer komma en total lista över mina nyårsmål snart snart, men jag måste bara få fila lite till. men en del av den som jag tänkt på hela senare delen av 2013 är #crop100 som definitivt kommer vara med på min mållista.

crop100 handlar om att göra sig av med 100 materialistiska ting under ett år. huruvida du säljer, ger till vänner/organisationer eller återvinner är valfritt (även om det sistnämnda såklart är sist av en anledning), tanken är bara att minska andelen grejer i din ägo.

för mig har det handlat om stress: blir stressad av konsumtionen, andelen grejer vi äger men inte använder (den genomsnittlige svensken (vem nu det är, men det är ett helt annat inlägg) äger saker som inte används till ett värde av 10.000:- ), alla prylar som dammar i skåpen, och när vi kom hem efter jul så kände jag ett sting av ågren över alla (jättefina) julklappar vi fått. one man's trash is another man's treasure. jag har redan sänkt mina inköp drastiskt under 2013 pga detta (med flera olika trix, bland annat separata konton och budgetar för kläder och trams, kan berätta mer om det nån annan gång) men kände att jag vill ta tag i det befintliga. därav mitt crop100. har även satt lite riktlinjer för detta:

1. jag kommer inte räkna kläder i mitt crop100. detta för att jag redan förra året har en "en in, en ut"-princip i min garderob och därmed skänker kläder på regelbunden basis. större grejer som skor, jackor och väskor - ja. men inte de plagg närmast kroppen om vi så säger.

2. - jamen alla grejer du kööööper under 2014 då? tänker ni såklart. ja, det kommer givetvis köpas saker. men jag har tänkt såhär: min redan påbörjade restriktion av inköp kommer att kombineras med att jag bulkar. med detta menas att jag kommer göra mig av med flera saker åt gången och räkna de som en (att skänka bort 4 ljuslyktor kommer jag alltså räkna som 1 post i listan). så som total torde det ändå bli en överhängande majoritet av saker som försvinner. och ska vi vara ärliga så är de flesta inköpen kläder och där finns ju redan min "1 in, 1 ut".

jag kommer publicera listan när jag nått 100 saker. överstiger den mer kommer den givetvis publiceras i sin helhet när 2014 is coming to an end. så länge kan man läsa mer om crop100 här.

just nu är jag på #4. 

 


Allmänt | |
Upp